Tramvaje ve Vietnamu

Při francouzské kolonizaci se Vietnam v mnohém modernizoval. První tramvaj ve Vietnamu, a vůbec v celé Indočíně, začala jezdit 27. prosince 1881 v Saigonu. Zpočátku byla pouze mechanická a jezdila z centra Saigonu do Chợ Lớn (Velký trh), dnešního předměstí Saigonu.  Až o čtrnáct let později se rozšířila do další čtvrti Saigonu, a to do čtvrti Gò Vấp.

Během 2. světové války utrpěla tramvajová síť  velké škody. Tyto škody ale i organizovaný zločin v Saigonu negativně ovlivnili příjmy firmy provozující tramvaje, díky čemuž v průběhu první poloviny 50. let postupně uzavřela všechny linky. V roce 1956 s ní vláda definitivně ukončila spolupráci a ohlásila, že tramvajová síť bude trvale zrušena a bude nahrazena autobusy.

Ve 20. Století se začala tramvajová síť v Saigonu rozšiřovat a modernizovat. Její elektrizace se plánovala již na druhou polovinu 10. let, avšak ta se díky 1. světové válce opozdila a plně elektrizována byla až v roce 1923. Později ve 20. letech došlo také k velkému rozšíření tramvajové sítě – celkem na 156 kilometrů.

Cholon1

Tramvaj tehdejší podoby v Saigonu.

Tehdejší podoba tramvaje v Saigonu.

Druhým městem, ve kterém jezdily tramvaje byla Hanoj. V Hanoji však vydržely tramvaje o téměř 35 let déle, do roku 1990. Prvně tam začaly jezdit v roce 1901. Jezdily celkem na pěti linkách a celá tramvajová síť měla asi 30 kilometrů. V roce 1990 byl však provoz tramvají kvůli jejich špatnému stavu ukončen.bcj8ilb

Hanojská tramvaj

Hanojská tramvaj měla mnohem lepší vzhled.

Dnes již tedy tramvaje ve Vietnamu nenajdeme. Vedení Ho Či Minova města (dnešního Saigonu) má ale v plánu provoz tramvají obnovit. Do roku 2020 by v Ho Či Minově městě měly být zřízeny tři tramvajové linky. Podle plánu by měly tramvaje obstarávat přepravu 20-25% lidí, kteří v současnosti jezdí jinou veřejnou dopravou. Mělo by to zmírnit dopravní zácpy.

 


Napsal: Matěj Malý

Upravil: Duc Anh Le

Zdroje:

Další obrázky zde.

Sdílet